مهندسی آب و فاضلاب

مهندسی آب و فاضلاب

آب یکی از مواد مایع و فراوان‌ترین مادهٔ مرکب بر روی سطح کره زمین و بستر اولیه حیات به شکلی که امروزه می‌شناسیم، است. بیش از ۷۵٪ وزن یک انسان از آب تشکیل شده‌است و نیز بیش از ۷۰٪ سطح کره زمین را آب پوشانده است (نزدیک به ۳۶۰ میلیون از ۵۱۰ میلیون کیلومتر مربع) با وجود این حجم عظیم آب تنها ۲ درصد از آب‌های کره زمین شیرین و قابل شرب است و باقی آن به علت محلول بودن انواع نمک‌ها خصوصاً نمک طعام غیرقابل استفاده است. از همین دو درصد آب شیرین بیش از ۹۰ درصد به صورت منجمد در دو قطب زمین و دور از دسترس بشر واقع شده‌است.

بیشترین چگالی آب خالص در دمای ۳٫۹۸ درجه سلسیوس (۳۹٫۱۶ درجه فارنهایت) حاصل می‌شود که برابر ۱ گرم بر سانتی‌متر مکعب یا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین مطالب

لوله های فولادی

سه شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۰۱ ب.ظ

این نوع لوله‌ها که در تمام سایزها و فشارها کاری و در طولهای استاندارد 6 و 12 متر در داخل کشور تولید می‌شوند  در برابر فشارهای داخلی، خارجی و ضربه مقاومت بالائی دارند. ولی دارای خاصیت جرم گیری بالائی هستند و مقاومت آنها در برابر عوامل شیمیائی و خوردگی بسیار پائین است و خیلی سریع زنگ می‌زنند به همین دلیل قبل از کارگذاری سطح  داخلی و خارجی  لوله سن‌پلاست می‌شود یعنی به وسیله پمپهای مخصوص ذرات ماسه با فشار بر روی سطح لوله پاشیده می‌شوند تا سطح لوله زنگ زدائی شده و رنگ پذیر شود. پس از این مرحله سطح داخلی لوله با رنگهای مقاوم رنگ آمیزی شده و سطح خارجی آن نیز عایق می‌گردد. عایق لوله‌ها برای سایزهای پائین پرایمر و نوارهای چسب دار و برای سایزهای بالاتر قیر گونی می‌باشد که هم اکنون در بیشتر موارد از ایزوگام استفاده می‌شود.

اتصال این لوله‌ها به یکدیگر و به اتصالات فولادی به وسیله جوش برق صورت می‌گیرد. پس از جوش نیز محل جوش کاملاً عایق می‌شود.  اتصال لوله‌های فولادی به شیرآلات به وسیله فلنج جوشی انجام می‌شود که یک طرف آن به لوله جوشکاری شده و فلنچ آن به وسیله پیچ و مهره و با استفاده از واشر لاستیکی به فلنچ شیر نصب و آب‌بندی می‌گردد. زانوئی، سه راهی، تبدیل و بسیاری از اتصالات این نوع لوله بخصوص در سایزهای پائین در بازار موجود می‌باشد ولی برای سایزهای بالا و به‌خصوص برای زانوئیهای غیر استاندارد با استفاده از خود لوله و با برشکاری و جوشکاری زانوئی ، سه‌راهی، تبدیل و... ساخته می‌شود.

بیشتر برای اتصالات اطراف مخازن زیر پلها و محل عبور از جاده‌ها و خطوط آهن و همچنین در مناطقی با شیب زیاد از لوله فولادی استفاده‌ می‌شود.

لوله‌های فولادی موجود در بازار شامل لوله‌های مانیسمان(بدون درز)، درز جوش راست و درز جوش مارپیچ می‌باشند.

 

 

لوله‌های گالوانیزه

این نوع لوله از نظر تحمل فشار و ضربه مانند لوله‌های فولادی می‌باشد ولی به علت وجود آلیاژ جرم گیری کمتری دارد و در برابر عوامل شیمیائی و زنگ زدگی مقاومتر است ولی برای طول عمر بیشر سطح خارجی لوله عایق کاری می‌شود. این لوله‌ها در طولهای 6 متری ساخته می‌شوند.

این جنس از لوله در دو نوع جوشی و رزوه‌ای تولید و استفاده می‌گردد. نوع جوشی آن قابلیت فشار بالاتری را داراست و در سایزهای بالا قابل استفاده می‌باشد ولی نوع رزوه‌ای آن به علت مشکل بودن نصب در سایزهای بالا تولید نمی‌شود و به علت مشکل بودن  آب‌بندی  درمحل اتصال که رزوه می‌باشد قابلیت تحمل فشارهای بالا را ندارد.

نوع اخیر این لوله همانگونه که از نام آن پیداست به وسیله رزوه به یکدیگر و به شیرآلات و اتصالات نصب می‌گردند. برای اتصال لوله‌ها از نوعی وصل که دوطرف آن در داخل دارای رزوه است استفاده می‌شود این وصلها به دو سر لوله که از خارج دارای رزوه هستند وصل شده و سر لوله بعدی نیز در داخل وصل پیچیده می‌شود. اتصالات و شیرآلات این نوع لوله نیز از قسمت داخل دارای رزوه هستند و برای اتصال شیرهای فلنچ دار در سایزهای بالاتر به لوله گالوانیزه از فلنچهای رزوه‌ای یعنی فلنچهائی که در قسمت داخل برابر با سایز لوله دارای رزوه می‌‌باشند استفاده می‌گردد. در قسمتهائی که احتیاج به برش لوله است سر لوله پس از برش به وسیله دستگاهی به نام دستگاه حدیده که ممکن است دستی یا برقی باشد رزوه می‌شود. برای برش لوله از اره‌های برقی یا لوله بر استفاده می‌گردد. برای آب‌بندی محل اتصالات و رزوه‌ها از نوعی خمیر و کنف و یا نوارهای پلیمری خاصی به نام نوار تفلان استفاده می‌شود.

 برای پیچیدن این لوله‌ها در داخل یکدیگر و نصب آنها در سایزهای پائین تر از آچارهای لوله‌گیر و  شلاقی و در سایزهای بالاتر از آچار زنجیری استفاده می‌گردد.

عایقی که برای سطح خارجی این لوله‌ها استفاده می‌شود معمولاً پرایمر و نوار چسب دار است. این نوع لوله برای قسمتهائی از مسیر خط لوله که روی زمین قرار می‌گیرد بسیار مناسب است. دراین قسمتها می‌توان از لوله گالوانیزه بدون عایق‌بندی استفاده کرد. نوع رزوه‌ای لوله گالوانیزه معمولاً تا فشار 10 اتمسفر و نوع جوشی آن در فشارهای بالاتر کار می‌شود.

۹۴/۰۷/۱۴ موافقین ۱ مخالفین ۰
mahdi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی